Pesanan orang tua.

Weh. Symposium speech tak siap lagik.
*Procrastinate mood menggile.*
Mampuih laa. aku maw update bloggie dlu(walaupunakutautakdesapebace).nyehnyehnyeh.


Hari ni lauk berbuka agak sedap. Ayah aku ckp, org Pahang punye adjektif untuk mende2 sedap ini adalah "Jelighos". Jangan tanya aku sebb aku pun tak tau kesahihan statement tu. Ayah aku ada banyaaaaaaaaaaaak gile history menge-cong org so aku hold dulu rase percaya tu. Buat sementara ni. haha.

Hari ni kami makan ayam golek. Alaa..ayam yang kena kepit dgn skewers (bhs Melayu skewers tu ape yek??) pastu bakar guling2 atas api. 
Lepas sudah baeeeek punye makan aku pun duduk2 la dulu bg lauk terhadam dengan sempurna (alasan je).
Aku duduk atas karpet dpn tv sambil tengok Final Biggest Loser Australia Edition jap. Biasak laa, perangai coccyx panjang (quote Puan Wee, cekgu Biologi aku yg memang cambest)  aku ni mula laa nak melesau kat lantai. Tetibe karpet tu nampak empuk dan gebu (ok ni tipu). Perangai sudah kenyang la katakan. 

Tapi aku cepat2 batalkan niat yang hampir sedikit lagi mahu terjerumus ke alam kegelapan. Terus tulang belakang aku tegak macamla tulang belakang aku disumpah menjadi tiang letrik. Sebab ape?
Mak aku bagi makan sup kaki?
Bapak aku lontau suara macam boombox zaman 80-an tuh??

oh, bukan.bukan.
Aku teringat mak aku warning tyme kecik2 dulu.
"Ha! Baring laa lepas makan! Nanti kepala besar macam Humpty-Dumpty!" 
Dulu aku ngan adik bradik takut giler dengar perkataan tu. Hape??? Humpty-Dumpty?
Dah lak plak dulu pernah bace buku Humpty Dumpty n strangely kitorg disturbed giler dgn grafik buku tu..(sebenarnye taklah grafik mane punn..) 

Inilah bukunye. Ada dlam Google rupenye! Bile aku tgk balik rase cam bangang gile aku dulu2. Apela aku. Kitorg memang percaya yg kepala kitorg akan besar gaban cam Humpty-Dumpty kalau baring lps makan. Sape nak kepala besau badan kecik weh?? Tapi imej ni terpahat dalam minda (lagi skali terkeluarr vocab2 novel takbley blah) sampai sekarang aku takut nak melesau2 kat lantai..especially lepas makan.

Mak ayah aku memang ada cara kreatif untuk memberi impression yg menggerunkan kat kitorang ni.
Cam parents lain time aku (time aku laa, 20 taun dulu, aku tak tau la parents skarang wat tak lagi ni.) mak ayah aku suke nau mengugut kitorg dgn rotan. Aku ni plak jenis wildchild so memang tak makan saman. Memangla aku tak makan saman, aku makan nasik. So sbb perangai ketegaq tak hengat aku nihh, sume mende penangan aku penah rase. In fact, kat betis aku ada lagik birat2 hos paip sbb aku ngan adik aku bising2 dalam bilik air.
Tapi ada satu jekk senjata hikmat mak ayah aku yg aku tak pernah rasa. 

Enter: rotan terkelengset kulit!!!!

Okeh, silelah gelak lagi. Name tu lame giler tapi kalau korg nak tau rotan ni mmg menjadi senjata yg menakutkn. Kitorg nampak rotan ni cam Pedang Thundercats laa. Scary nak mampuih. Rotan tu mmg tebal. Mak ayah aku plak ada dua-tiga batang rotan camni. Satu letak kat dlm rumah, satu lagi letak dlm kereta. Kalau kitorg bising2 (biasak la gaduh, ape lagi..) mak aku akan cakap,
"Apa bising2 tu haa?? Nak kena rotan terkelengset kulit ke?"
*Btw, ye, mak aku akan menyebut nama rotan tu sebutir-sebutir*

Sebabkan kegerunan kami memang tahap menggila kat rotan tu, kami pun behave. Bayangkanlah, kalau duduk dalam kereta kami duduk macam org bersanding, punyelah takut sgt dgn rotan terkelengset kulit nih.

ahahahaha..sume tu dh jadi memories dah pun. Skarang ni nak g mane2 slalunye abang aku drive (kalau dia balik la, sbb skang dia keje kat KL) sbb ayah aku pun dah malas nak bwk kereta. Kalau mak ayah aku gelak2, usik2 dalam kereta, abang aku slalu ungkit pasal rotan terkelengset kulit ni. Tapi kitorg bukan senyap, lagi tambah gelak adalah.

Satu lagi, ni memang epic laa gak.
Kami memng suka makan ikan. Duduk plak kat Kuantan, membesar pulak kat Beserah (tempat ni mmg syurga seafood), kalau takdak ikan tiap hari tak sah.
Mak aku plak suke goreng ikan kembung. Tapi mak aku tak bagi kami makan kepala ikan.
Bile kitorg tnye kenape, mak aku jawab:
"Makan kepala ikan nanti jadi bodoh cam ikan."
Adik aku dgn soalan attack dia (kdg2 aku rase terpikir gak siapa yg amek law, siapa yg amek engineering) cepat2 tanye mak aku:
"Kenapa pulak ikan tu bodoh?"
Tapi mak aku dah ada ayat jawab siap2. Nak deal ngan budak2 ni kdg2 kena ada skrip sikit:
"Yelah. Ikan ni pakai masuk je jaring nelayan yg tangkap dia."
"Bodoh lah tu.."
kanak-kanak naif:
"Ohhhhh..."

Sumpah sampai sekarang kepala ikan menjadi komoditi utama eksport rumah kitorg ke perut Ginger, Samsuri, Mus-mus dan Sarip Dol (ini name kucing2 jalanan kat umah aku). Takde sape sentuh kepala ikan, hatta kari kepala ikan sekali pun. Korg masakla sedap camane pun kepala ikan kat umah aku, kitorg mmg takkan makan. Last2 kucing gak yang merasa. Sebab tu diorg suke sgt bertenggek kat umah kitorg kot. Makan gourmet takbleh blah. Standard kucing la tapii.
Kadang2 kalau nampak org duduk ber"jelighos" (sila rujuk atas untuk maksud ye...) makan kari kepala ikan ke, kepala ikan patin masak lemak ke, aku cam sakit perut jap. Bukan jijik, tapi tahan gelak. Ingat balik pesanan separa-lawak-separa-serius mak aku tu.

Adohaii..seronoknye time kecik2 dulu. Seronok, walaupun mak ayah aku garang. Garang2 sayang laa. ^^

Comments

Azimah Bohari said…
oh amal. saya membaca blog anda. nmpk sgt ko xde mende nk wat. byk kot update.hehe.
amal X icchan said…
ahahaha..ajim..malunye akuu..tapi takpe laa..mmg aku xde mende nak wat ponn..hahaha
- said…
huahaha..adush, sabo je amal..your post made my day..kepala cam humpty dumpty, rotan ape kebenda kulit..hoho..

baru perasan kewujudan blog nih~menarik amalina berceloteh..ada bakat weh!keep it up.tautau!

~and for da previous post..i agree!!onew n chinen kawaii..

nak link ye *although blog kte cam x tergerak n terupdate dah~huhu*
amal X icchan said…
ada bakat ker hafsah saya ni ni??? huahuahuahh..menggaban je nii. saje nak merepek2 :D
lInk laa..follow skali ekk^^ amatlaaa dialu2kan^^

Popular Posts